Toen ik in 1999 in Rotterdam voor het CED ging werken, was mijn primaire taak om ICT beleid te maken samen met de ICT coordinatoren. De eerste computernetwerken werden op de scholen aangelegd in het kader van 'Onderwijs on line, verbindingen naar de toekomst'. Er waren grote verwachtingen, het onderwijs zou een kwaliteitsimpuls krijgen zonder weerga... Informatie & Communicatie Technologie zou het onderwijs minder afhankelijk maken van de altijd verouderde informatie. Onderwijs methodes kenden een afschrijvingstermijn van 15 jaar. Een nieuwe set wandkaarten bleef ruim 10 jaar ongebruikt hangen, omdat in Oost Europa tal van nieuwe landen ontsonden na de val van de muur.
Het maken van ICT beleid bleek echter weerbarstige materie...
En toch... nu na ruim tien jaar hebben we jammer genoeg toch succes gehad...
Op de scholen waar ik nu kom is er vaak een ICT beleidsplan. En het is ook keurig opgenomen in de vier-jaarlijkse schoolplan cyclus. In de basis zijn die beleidsplannen nog steeds versies van wat ooit in 1999 als eerste op papier kwam. In de kern staat nog steeds het beeld van ICT zoals dat in 1999 bestond.
Daarmee worden nieuwe mogelijkheden door oud-beleid tegen gegaan. Oude gedachten over bijvoorbeeld communicatiemogelijkheden, filtering, technologie, etc. bepalen het perspectief van waaruit naar ICT anno nu wordt gekeken.
De ontwikkeling van de mogelijkheden van internet wordt geschetst aan de hand van de termen Web 1.0, Web 2.0 en Web 3.0, waarbij de laatste term meestal word benoemd als het semantische web.
De kenmerken van deze drie ontwikkelingsfases zijn zo sterk verschillend dat de vraag bovenaan deze blogpost bevestigend moet worden beantwoord!
zondag 13 maart 2011
dinsdag 9 november 2010
zo mooi....
Op zoek naar inspirerende muziek vond ik op Youtube dit prachtige lied van de Keulse band BAP. In de jaren '80 waren zij een begrip in Duitsland. In mijn platencollectie heb ik al hun albums. Speciaal voor dit nummer heb ik in huis nog een cassetterecorder staan, met dat ene bandje dat ik nog heb en daarop staat Jupp van BAP.
Deze band zong in hun Keuls dialect teksten die vlijmscherp waren en veel Duitsers verontrustten. Hun 'Kristallnach' ging heel Europa door; een Duitse band die zong over het eerste bloedbad dat door de NAZI's werd aangericht onder de Joodse bevolking. De wereld keek tot dat moment nog toe, bezorgd... maar zo erg kon het toch niet worden...
Met mijn zoon samen ben ik een 'schrijfproject' gestart, gewoon iets moois maken omdat het leuk is...
En het nummer van BAB past helemaal bij het verhaal dat we willen vertellen.
Het gaat over de pijn van het verleden in het heden...
Deze band zong in hun Keuls dialect teksten die vlijmscherp waren en veel Duitsers verontrustten. Hun 'Kristallnach' ging heel Europa door; een Duitse band die zong over het eerste bloedbad dat door de NAZI's werd aangericht onder de Joodse bevolking. De wereld keek tot dat moment nog toe, bezorgd... maar zo erg kon het toch niet worden...
Met mijn zoon samen ben ik een 'schrijfproject' gestart, gewoon iets moois maken omdat het leuk is...
En het nummer van BAB past helemaal bij het verhaal dat we willen vertellen.
Het gaat over de pijn van het verleden in het heden...
dinsdag 22 juni 2010
de ontwikkeling van het web...
Het blijft onvoorstelbaar dat internet nog maar zo kort bestaat. Deze maand werd in een maatschappelijke discussie gesteld dat internet naast gas, water en licht tot de primaire levensbehoeften moet gaan behoren. Mensen afsluiten zou daarmee veel moeilijker gemaakt worden, want 'afsluiten staat gelijk aan uitsluiten'.
Over 'de wording' van het net heb ik al eerder geschreven.
Met betrekking tot de ontwikkeling heeft Dutch Cowboys een helder overzicht gemaakt.
De globale ontwikkeling van web 1.0 via web 2.0 naar web 3.0 kan worden geschetst als "van informatie, via verbondenheid naar samenhang". Wat dat in concretere zin betekent leest u bij
Dutch Cowboys.
Over 'de wording' van het net heb ik al eerder geschreven.
Met betrekking tot de ontwikkeling heeft Dutch Cowboys een helder overzicht gemaakt.
De globale ontwikkeling van web 1.0 via web 2.0 naar web 3.0 kan worden geschetst als "van informatie, via verbondenheid naar samenhang". Wat dat in concretere zin betekent leest u bij
Dutch Cowboys.
Labels:
cloud computing,
educatie,
web 2.0,
web 3.0
zondag 28 maart 2010
Je bent zo de moeite waard
Laat dit op je afkomen, inhaleer kijk nog een keer en weet dat het waar is.
Lef is het meervoud van leven! (citaat Coachingskalender 2010)
Lef is het meervoud van leven! (citaat Coachingskalender 2010)
Labels:
de nieuwe lerende,
educatie,
netwerk leren,
profiel
vrijdag 5 februari 2010
Lesmateriaal maken...
Eind september is een groep ICT coordinatoren uit Rotterdam in Utrecht op bezoek geweest. Op een heerlijke zonnige dag hebben we daar het aangename met het nuttige gecombineerd.
Samen hebben we een wandeling gemaakt vanuit het centrum van de stad langs de gracht en het jagerspad langs de Oude Rijn richting Bunnik. Op die wandeling hebben we het stadslandschap zien veranderen van Smalle straten en hoge huizen naar ruime straten en lagere huizen naar geen straten en allen maar bos en 'buiten'(Amelisweerd.
In het kader van het RTC Apple was de opdracht aan de deelnemers:
Maak met de flip camera opnames tijdens de wandeling.
Na afloop maken we van deze opnames met iMovie een filmpje dat je morgen in je onderwijs in kunt zetten...
Yuri van Hoof maakte het volgende filmpje:
Samen hebben we een wandeling gemaakt vanuit het centrum van de stad langs de gracht en het jagerspad langs de Oude Rijn richting Bunnik. Op die wandeling hebben we het stadslandschap zien veranderen van Smalle straten en hoge huizen naar ruime straten en lagere huizen naar geen straten en allen maar bos en 'buiten'(Amelisweerd.
In het kader van het RTC Apple was de opdracht aan de deelnemers:
Maak met de flip camera opnames tijdens de wandeling.
Na afloop maken we van deze opnames met iMovie een filmpje dat je morgen in je onderwijs in kunt zetten...
Yuri van Hoof maakte het volgende filmpje:
Abonneren op:
Posts (Atom)