dinsdag 20 oktober 2009

Web 2.1 in het MKB

Vandaag was ik op het seminar ‘Slimmer MKB 2.1’ in de Mediaplaza te Utrecht. Veel MKB-ers waren op deze bijeenkomst afgekomen, op zoek naar antwoorden voor problemen die zij tegenkomen bij hun persoonlijke bedrijfsvoering.
Al bij de inleiding van Pieter Hermans de dagvoorzitter bleek er een 50/50 scheiding te zijn onder de aanwezigen. Ook bij de beide keynotespreker bleef deze scheiding tussen Twitteraars en non-Tweeps duidelijk.

Sander Limonard van TNO hield een inleiding over web 2.1 Hij schetste daar in een genuanceerd beeld neer van de (on)mogelijkheden voor de MKB-er.
Opmerkelijke uitspraken waren
- Op internet wordt geen geld verdiend. Business via internet genereerd 20% extra omzet.
Blijf dus investeren in je kernproduct!
- mbt al te enthousiast opgepakte web 2.0 mogelijkheden “loser-generated-content”.
- Het Buma/Stemra conflict rond embedded Youtube filmpjes werd geanalyseerd al seen conflict
tussen het oude verdienmodel en een nieuw verdienmodel dat er nog niet is.
Toen Sander @slijterijmeisje als voorbeeld aanhaalde, voor iemand die een nieuwe (zeewier) jenever in de markt had gezet werd zij van uit de zaal direct via twitter geconsulteerd.
Daarmee werd het beeld aangezuiverd: Twitter is niet slechts een marketingtool, maar…

Met betrekking tot profilering en dus ook publicatie adviseerde hij om steeds te werken vanuit de aandachtspunten:
- Wees actueel
- Wees persoonlijk
- Wees betrouwbaar
- Wees concreet (realiseer je wat je belichaamt, denk in tastbare producten, ‘embodiment’)
- Wees vindbaar
- Wees toegankelijk
en Interpreteer

Maurits Bruel van De Geluksfabriek sloot als tweede keynote-speaker het ochtendprogramma af. Bij het starten van zijn presentatie liep de twitterbanner mee. Daarmee werd direct duidelijk wat web 2.0 in beweging zet.
Met een helder betoog schetste hij vervolgens zijn web 2.1 profiel. Ook hij werd veelvuldig onderbroken door vragen uit de zaal. In de ruim 10 jaar van het bestaan van de Geluksfabriek heft hij veel ervaring opgedaan met de internet ontwikkelingen en de consequenties daarvan op zijn bedrijfsvoering. Het besluit om ‘in the cloud’ te gaan beschouwt hij als belangrijk en kwalitief goed. Hij beschrijft van welke ‘onlinetools’ hij bij de Geluksfabriek gebruik maakt. Omdat het vaak om beta-programma’s gaat ontlokt deze beschrijving hem de opmerking dat hij zich ‘eeuwig beta’ voelt.
Andere opmerkelijke gedachtes zijn:
- mbt implementatie van een nieuwe manier van werken (mbv web 2.1 toepassingen)
Thw biggist mistake is implementing technology 'toolbased' as opposed to 'peoplebased' strategy
- begin bij mensen die u wilt betrekken (= niet gelijk aan bereiken)
- denk aan alles wat leuk+nuttig is
- pas de wet van HIEA toe (het is er al)
De ervaringsdeskundige weet dat gebruikers bij elk verandering focussen op "het nieuwe ongemak"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten