zondag 13 maart 2011

deel 1. Alweer een nieuw beleidsplan? Hebben we dat nodig...?

Toen ik in 1999 in Rotterdam voor het CED ging werken, was mijn primaire taak om ICT beleid te maken samen met de ICT coordinatoren. De eerste computernetwerken werden op de scholen aangelegd in het kader van 'Onderwijs on line, verbindingen naar de toekomst'. Er waren grote verwachtingen, het onderwijs zou een kwaliteitsimpuls krijgen zonder weerga... Informatie & Communicatie Technologie zou het onderwijs minder afhankelijk maken van de altijd verouderde informatie. Onderwijs methodes kenden een afschrijvingstermijn van 15 jaar. Een nieuwe set wandkaarten bleef ruim 10 jaar ongebruikt hangen, omdat in Oost Europa tal van nieuwe landen ontsonden na de val van de muur.
Het maken van ICT beleid bleek echter weerbarstige materie...

En toch... nu na ruim tien jaar hebben we jammer genoeg toch succes gehad...
Op de scholen waar ik nu kom is er vaak een ICT beleidsplan. En het is ook keurig opgenomen in de vier-jaarlijkse schoolplan cyclus. In de basis zijn die beleidsplannen nog steeds versies van wat ooit in 1999 als eerste op papier kwam. In de kern staat nog steeds het beeld van ICT zoals dat in 1999 bestond.
Daarmee worden nieuwe mogelijkheden door oud-beleid tegen gegaan. Oude gedachten over bijvoorbeeld communicatiemogelijkheden, filtering, technologie, etc. bepalen het perspectief van waaruit naar ICT anno nu wordt gekeken.
De ontwikkeling van de mogelijkheden van internet wordt geschetst aan de hand van de termen Web 1.0, Web 2.0 en Web 3.0, waarbij de laatste term meestal word benoemd als het semantische web.
De kenmerken van deze drie ontwikkelingsfases zijn zo sterk verschillend dat de vraag bovenaan deze blogpost bevestigend moet worden beantwoord!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten