dinsdag 15 maart 2011

deel 2: nieuwe tijd, nieuw beleid!




De kenmerken van de drie ontwikkelingsfases van het web verschillen sterk van elkaar. In de presentatie bij de voorgaande blog worden die kenmerken benoemd. In de manier waarop internet aan ons verschijnt merken we de verschillen nauwelijks op, het 'wereld wijde web' is zoals het is, en de gebruiker ervaart dat als een geheel.
Toch heeft het zin om deze verschillen te benoemen. Ze zitten namelijk in ons hoofd wanneer we in aanraking komen met nieuwe toepassingen. En het bepaald de manier waarop we die nieuwe toepassingen beoordelen en in willen zetten.



Een voorbeeld: 'we willen de iPad..'
De kenmerken voor web 1.0 zijn: beheer, controle, hardware, software, training&vaardigheden, etc.
Vanuit het 1.0 perspectief denken we over de iPad na als:
- Wat gaat iPad vervangen...?
- Hoe zorgen we ervoor dat de iPad in ons systeem past, en vooral...
- Hoe zorgen we ervoor dat de iPad ons systeem niet gaat verstoren!?
- Welke software moet er op de iPad komen?
- Hoe gaan we de iPad implementeren?
- Welke trainingen moeten we opzetten?
- Wanneer gaan we de iPad gebruiken?
- Welk stukje (reken)les wordt met de iPad gedaan?
- etc...

De kenmerken voor web 3.0 zijn: semantisch, persoonlijk, invisible, omnipotentie, 'cloud'
Vanuit het 3.0 perspectief denken we over de iPad na als:
.... eigenlijk moet ik het hier bij laten...
we denken namelijk niet na, we doen! We zijn ons helemaal niet meer bewust van 'het ding', techniek is niet langer een onderwerp! Bovendien is de iPad persoonlijk! Het is mijn toegang tot al die werelden waarin ik me beweeg! Het geheel draait op mijn 'email account'. Al zou ik willen, de iPad is niet te delen... In die zin is de iPad meer een communicatie-tool, (bv een smartphone) dan dat het een computer is.

Als we dus "iets met de iPad willen"...
... dan moeten we ons niet gevangen voelen door het oude beleid dat nog in web 1.0 termen is gedefinieerd.
We zullen goed na moeten denken over de vraag:
Wat willen wij met de Web 3.0 wereld? Hoe semantisch en organisch willen wij ons onderwijs vorm geven? Hoeveel controle willen we prijsgeven en wat krijgen we daarvoor terug?

Een vernieuwde visie... nieuw beleid,
hoe willen we dat ons onderwijs er over een paar jaar uit ziet?
Als we die vragen willen beantwoorden, dan schaffen we nu iPads aan, om alvast met dat onderwijs te experimenteren!
Onderwijs is leuk, onderwijs blijft leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten